Регіональні сайти Люстрації 2.0

Петровські реформи: Вісім головних змін, які повинні відбутися в Україні найближчим часом

фото: World Economic Forum
фото: World Economic Forum

Вчора в Адміністрації президента заявили, що для вступу в ЄС в Україні потрібно провести 35 реформ: для забезпечення верховенства права, енергоефективності, соцзахисту та вдосконалення виборчого законодавства. Для їх обговорення навіть створять спеціальний портал reforms.ua. Нагадаємо, 8 реформ з презентованих президентом 62-х до 2020-го року Петро Порошенко вважає пріоритетними. “Сьогодні” вирішила зупинитися на них. При цьому президент Центру антикризових досліджень Ярослав Жалило підкреслює: не можна тягнути з реформами 5 років: “До середини 2015-го вони вже повинні відбутися. Далі має починатися ефект”. Ми розібралися, які зміни чекають країну найближчим часом.

1. Антикорупційна реформа: бюро, комісія і рада

Пріоритетною за часом в АП називають Антикорупційну реформу, вона повинна втілитися вже восени (її виконання впливає на виділення траншу від МВФ. – Авт.). Але зараз готова лише стратегія реформи, зізнається заступник голови АП Дмитро Шимків. “В рамках реформи ми створимо Національне антикорупційне бюро, яке займатиметься розслідуваннями фактів корупції, Нацкомісію з запобігання корупції з функціями контролю і Громадська рада з корупції, який вироблятиме антикорупційну політику. В останніх двох структурах будуть представники громадськості, а в Бюро – професіонали. Главу бюро відберуть 9 осіб – 3 від Кабміну, 3 – від ВР, 3 – від правоохоронців. Це будуть публічні люди поза політикою, але вибирати вони будуть з професіоналів і в прямому ефірі. Не зможуть потрапити в Бюро люди, які останні 5 років займалися питаннями корупції (наприклад, в антикорупційному комітеті в ВР)”. Потрібно відділити чиновників від політики, а не створювати Бюро, впевнений директор Українського аналітичного центру Олександр Охріменко: “Наприклад, міністр – політичне обличчя, а його заступник – держчиновник, якого міністр зняти не може. Так буде складніше “привести” своїх людей. Антикорупційний орган – перший призвідник корупції, там можуть почати брати хабарі”.

2. Судова реформа: з люстрацією буде складно

Судова реформа – друга на черзі, враховуючи претензії Євросоюзу до прозорості нашого правосуддя. “Ми плануємо створити суди за єврозразком, домогтися незалежності суддів та прозорості судів. Важливо прописати відповідальність суддів за порушення принципів верховенства права, – сказав заступник глави АП Дмитро Шимків. – Будуть створені і органи контролю за діяльністю судів”. На думку експертів, влада напевно дійде і до питання люстрації суддів, але потрібно робити все по порядку. “Треба починати зі зміни закону про судоустрій і статус суддів, цей законопроект зараз якраз обговорюється (обговорення проводить Мін’юст, в Раді проекту поки немає. – Авт.). Другим кроком я б поставив не люстрацію, а зміни до Конституції в частині звільнення суддів, інакше будь-яка люстрація буде неконституційна (немає такого приводу для звільнення в Основному законі. – Авт.), – сказав “Сегодня” голова правління Центру правових реформ Ігор Коліушко. – Третій крок – люстрація, четвертий – відбір нових суддів за новими правилами. Суспільство повинно мати і можливість моніторити судові процеси. Але для цього не потрібні громадські ради: достатньо відкритого реєстру рішень. А розслідуванням фактів корупції займеться Бюро”.

3. Поліція: хто не перебудується, піде сам

В рамках цієї реформи правоохоронні органи чекають скорочення, а також створення вузькоспеціалізованих підрозділів. “Наприклад, МВС – це громадянський орган, а ось поліція може бути органом виконавчої влади, які займаються підготовкою та виконанням судових рішень, питаннями підвищення зарплати в органах і так далі. Вузькоспеціалізовані підрозділи будуть створені і в СБУ, і в Нацгвардії, буде змінена і сама структура відомств, управління ними будуть оптимізовані”, – говорить Шимків.

Реформування МВС може зайняти 5-8 років, пояснює експерт Центру досліджень правоохоронної діяльності Олег Мартиненко: “Легко повісити на всіх поліцейських нові значки, не складно ввести до складу кадрових комісій представників громадськості. Останнє вимагає часу. Головне – перебудувати систему роботи, адже МВС в зв’язці з судами і прокуратурою. Якщо прокуратура буде готова до того, що МВС буде давати реальні показники, крім статистики, потрібно реформувати і прокуратуру. А очищення відбудеться само собою: хто не зможе ментально перебудуватися, просто сам піде. Так було, наприклад, в Польщі”.

4. Реформа ЗСУ: кожен з семи навчений стріляти

Нашу армію сподіваються перебудувати по швейцарським зразком, заявляв недавно міністр Валерій Гелетей. У Швейцарії, на відміну від Ізраїлю, жінки не служать в армії, зате всі чоловіки від 18 до 35 років проходять армійську підготовку (260 днів), що поєднується з професійним цивільним навчанням. В результаті майже кожен громадянин країни може встати на її оборону. Як вже писала “Сегодня”, перепишуть і військову доктрину, прописавши в ній ризики і загрози для України. В АП підтверджують: подібна стратегія – в розробці. Військовий експерт Антон Міхненко згоден, що Україна повинна побудувати свою армію за швейцарським або фінським зразком: “Кожна сьома чи восьма людина в країні повинна вміти тримати зброю в руках. Сама армія повинна бути мобільною, добре оснащеною і забезпеченою. Збільшуються і витрати бюджету на оборону – повинні бути від 3,5% до 5% (відповідно до стратегії реформ президента, витрати на оборони збільшать до 5%. – Авт.)”. А от вступ до НАТО – питання спірне, вважає експерт: “Це було б непогано, але блоковий статус спричиняє протидію з РФ. Нам краще покладатися на свої власні сили і робити армію найбільш готовою в найкоротші терміни бути мобілізованою проти зовнішньої агресії”.

5. Малому бізнесу потрібні консорціуми

У стратегії 2020 зазначено, що Україна розраховує за 5 років піднятися зі 112 місця в рейтингу легкості ведення бізнесу до 20-го і залучити в країну $40 млрд прямих іноземних інвестицій. Сама реформа – на стадії напрацювань. “Головна задача держави – відновлення економічного зростання, – вважає економіст Ярослав Жалило. – Потрібно активізувати роботу на внутрішніх і зовнішніх ринках. Другий момент – формування держбанків з наданням кредитів для бізнесу та введення податкових стимулів для інвестування. Також потрібно сформувати інструмент, який дозволить цільовим чином направляти бюджетні кошти на підтримку бізнесу: наприклад, створити український банк реконструкції та розвитку”. За словами Жалило, бізнес потребує підтримки експортної активності: “Крупному експорту потрібна кредитна підтримка, а малому ще потрібно вчитися виходити на зовнішні ринки, тому потрібні консорціуми”.

6. Управління: потрібно перебудувати структуру

Систему управління, як пояснюють і в АП, і в економічних та юридичних колах, важливо поміняти хоча б тому, що через розгалуженості ланцюжків відповідальності у владі складно розібратися, яка структура за що відповідає. Систему управління країною обіцяють зробити більш зрозумілою. Потрібна і децентралізація, щоб питання місцевого рівня вирішувалися не в Києві. “Дуже важлива регіональна управлінська реформа, тобто розширення повноважень та економічних можливостей розвитку регіонів, розширення їх економічної самостійності та фінансової бази. Потрібно переглянути міжбюджетні відносини між Києвом і регіонами. Що стосується соцвиплат в регіонах, необхідно чіткий розподіл повноважень, щоб усередині держави була зрозуміла зона відповідальності органів влади”, – пояснив нам Ярослав Жалило.

7. Податки: експерти радять почекати з реформою

Податкову реформу можна розглядати в контексті реформи підприємництва та залучення інвестицій. “Зелене світло” для бізнесу – прозора система оподаткування та відсутність хабарів. Допоможе і Антикорупційне бюро, запевняють в АП. Проводити реформи будуть, беручи приклад з Грузії: серед їх розробників – у тому числі фахівці звідти. Реформа передбачає податкову амністію, кадрові чистки фіскальної служби, зниження частини податків і скорочення їх числа. На думку президента Украналітцентра Олександра Охріменка, краще почекати з податковими реформами. “Краще заборонити на 10 років зміни в податкове законодавство. Зміни – простір для корупції у перевіряючих органів – поки бізнес розбирається, він робить помилки. У Швеції, Німеччини, Швейцарії податкове законодавство змінюється раз на 50 років”.

8. здоров’я: потрібна страховка замість ліжко-місць

Реформу системи охорони здоров’я планували давно: МОЗ навіть проводив експерименти в регіонах, поступово локально впроваджуючи інститути сімейного лікаря та первинної медицини (заходи з профілактики та діагностики населення). Але комплексно проблемою не займалися. У сфері охорони здоров’я потрібно продовжити вектор на посилення первинної медицини, каже керівник програми “Громадське здоров’я” одного з міжнародних фондів Олена Кучерук: “Важливо переглянути підходи до фінансування охорони здоров’я. Зараз гроші виділяються відповідно до кількості ліжко-місць, а повинні бути прив’язані до пацієнта і послугам. Це передбачає поступовий розвиток страхової медицини. Кожен з нас три рази платить за охорону здоров’я: податки, госпіталізація і особисто в руки лікаря. Медстраховка – дешевше”.

Сегодня

Залишити відповідь

Top