Регіональні сайти Люстрації 2.0

Реформа міліції: перший пішов?

МВС1

«Стратити не можна люструвати» – цю нову формулу для розстановки розділових знаків винайшли в Маріуполі після того, як дізналися, що навідником, який здійснював коригування вогню під час атаки на мікрорайон Східний, був колишній співробітник маріупольської Державтоінспекції. Напевно, більшість з нас може з розумінням поставитися до хабарництва. Але одна справа, стригти гроші з автолюбителів, і зовсім інша – вбивати.

На жаль, минулий рік був перенасичений подібного роду шокуючими «відкриттями». Начальник обласного управління міліції в Донецькій області оприлюднив цілий список зрадників Батьківщини. У списку – винятково високі чини.

Як кажуть, чим вище посада, тим більше можливостей. У Дніпропетровську недавно люстрували екс-начальника УДАІ Дніпропетровської області Мар’яна Блажівського. Його звинуватили в кришуванні не тільки внутрішніх підрозділів облДАІ, але і комерційних структур, які пов’язані з ДАІ. За інформацією “Дорожнього контролю”, свого часу Блажівський заплатив 800 тис. гривень за своє призначення на цю посаду. А в Одесі скандалом закінчилось звільнення заступника начальника обласного управління міліції Едуарда Гребенюка. Напередодні люстрації високопоставлений силовик примудрився отримати від держави службову квартиру в елітному районі площею 102,52 кв м. Ринкова вартість житла дорівнює за найскромнішими підрахунками близько 2,5 млн. грн.

У Харкові нещодавно активісти “Дорожнього контролю” зняли на камеру факти регулярного отримання хабарів харківськими інспекторами ДАІ, які кожен день “чергували” на перехресті пр. 50-річчя СРСР та пр. Героїв Сталінграду. З цим відео активісти пішли на прийом до начальника УДАІ в Харківській обл. Швидкому, який звільнив хабарників з посади. За законом треба було б віддати під суд, але і на тому спасибі.

Таких історій – тисячі по країні. У кожному місті свої герої. І згадали ми про них зараз, щоб ще раз акцентувати, наскільки ж сильно країні потрібна реформа міліції.

Здається, в українців, які очікують цю реформу і вже втрачають терпіння, з’явився легкий привід для оптимізму. У Києві запустили перший по-справжньому реформаторський проект. На місці нині існуючих ДАІ та патрульної постової служби має з’явитися новий міліцейський підрозділ.

Аналогічні пілотні проекти запустили у Львівській та Хмельницькій областях.

Реформу презентувала заст. міністра МВС Ека Згуладзе. Вона вирішила частково використовувати успішний досвід грузинської поліцейської реформи, частково – досвід інших країн.

Що хочуть

Основне – і найголовніше – для нової дорожньо-постової служби буде набраний абсолютно новий штат. Люди, не замарані участю в діяльності державних органів влади та корупційних схемах. Вони повинні будуть пройти спеціальну підготовку за американськими стандартами.

Нова служба, за словами Юрія Луценка, повинна нарешті перетворитися з силового, страхітливого органу в сервісну службу. Люди повинні перестати боятися міліціонера і почати бачити в ньому свого помічника. А для цього особистісні якості співробітників нової служби мають бути на висоті.

У міністерстві розробили цілий комплекс вимог до кандидатів.

Обов’язковим буде комунікабельність і порядність, почуття відповідальності, логічне мислення та вміння працювати в команді.

У кандидатів перевіряють стан здоров’я, проводять ряд тестів, щоб виявити рівень знань і мотивацію до служби. Проте одним з найважливіших критеріїв стане вивчення життєвих цінностей.

Майбутнім патрульним поліцейським обіцяють 6-8 тисяч гривень зарплати (а в наступному році очікують її збільшення до 16 тис. грн.) і кар’єрний ріст. Забезпечать поліцейських і новою формою.

“Це буде нова тактична форма, яка зможе забезпечити поліцейським виконання їх професійних функцій”, – повідомила Ека Згуладзе.

Вона також підкреслила, що головним донором реформи української державної автоінспекції в патрульну поліцію виступили США.

“Крім зарплат і базових витрат, бюджет не буде брати на себе витрати на проведення реформи. У нас є друзі, головним донором реформи є США. Загальна вартість проекту поки невідома”, – заявила Згуладзе.

Реєстрація кандидатів для роботи в новій службі почалася в Києві 20 січня. І всього за кілька днів кількість охочих досягла 13 тисяч осіб при плановому наборі – 3 тис. осіб.

Треба сказати, що серед цих людей нині діючих інспекторів ДАІ або співробітників ППС вкрай мало. Нинішні міліціонери не вітають реформу. Вони не уявляють, як можна працювати без хабарів. Та й зарплата в 8000 грн. – для них замало. На поборах вони мали в рази більше. Не можна не враховувати і суто психологічний бар’єр – люди зі старої системи будуть почувати себе чужинцями в новій команді, із зовсім іншими принципами, цінностями та цілями.

«З реформою все незрозуміло, – кажуть, наприклад, миколаївські правоохоронці. – Нам не пояснюють нічого. Що буде з тими, хто не підходить за віковим обмеженням. Коли почнуть платити обіцяну зарплату. Багато хто боїться, що їх “попросять” з роботи, хоча нас запевняють, що цього не буде », – розповіли міліціонери.

Загалом, реформа лякає і не знаходить підтримки серед людей з погонами. І це в регіоні, де була Врадіївка!

Нагадаємо, на Миколаївщині в 2013 році співробітники міліції зґвалтували Ірину Крашкову і намагалися втекти від відповідальності – місцева міліцейська «мафія» хотіла вивести з-під удару своїх колег. У відповідь у Врадіївці піднявся справжній народний бунт.

Вже тоді громадські стали вимагати від влади “люструвати” керівників районного рівня та розпочати реформування всієї правоохоронної системи.

Сьогодні, коментуючи цю стару історію, головний міліціонер Миколаївщини Віталій Гончаров вважає, що негативний досвід теж повчальний.

“Сьогодні маємо великий некомплект в міліції. Проблеми відомі – низька зарплата, соціально-побутові труднощі і т.д. Тому реформа потрібна, адже в основі будь-яких змін – економіка, добробут людей”, – стверджує Гончаров.

З побоюванням очікують реформу і в Одесі. Багатьох лякає віковий ценз. Крім того, одеські міліціонери впевнені: спочатку потрібні зміни в законодавстві. На сьогоднішній день їх поки немає.

«До сьогоднішнього дня міліція працює за старими схемами, і система не змінилася взагалі, – вважає відомий одеський громадський Сергій Гуцалюк. – Довіра в суспільстві до міліції на дуже низькому рівні. Тільки реформа і наповнення новими кадрами, в першу чергу керівними, може змінити ситуацію. Якщо в міністерстві не вимагатимуть хабарів з підлеглих, то й на місцях це можна буде припинити ».

А ось в Кривому Розі реформу не бояться. Принаймні, так кажуть вищі чини міліції в місті. Начальник сектора профілактичної роботи Криворізького відділу ДАІ Володимир Кисличенко повідомив, що в місті немає інспекторів ДАІ, які хотіли б піти зі своєї роботи. Тим більше що у багатьох з них вже пристойний стаж роботи.

Володимир Кисличенко розповів, що співробітники ДАІ Кривого Рогу готові до реформ і до того, що необхідно буде кілька місяців навчатися для переходу в патрульну службу. Щодо зарплати, яку обіцяють у реформованій структурі МВС, то Володимир Кисличенко зазначив, що її має вистачати на гідне забезпечення сім’ї, але не менше. При цьому треба чесно визнати, що критерії поняття «гідне забезпечення сім’ї» у всіх дуже різні. І що необхідно дружині Кисличенко, для того щоб її життя було «гідним», можна тільки гадати.

Всіляко висловлюють оптимізм з приводу майбутніх змін і в Запоріжжі. Про те, що реформа міліції потрібна, і як можна швидше, глава запорізького обласного УВС Віктор Ольховський говорить уже не перший рік. Але чи потрапить регіон в список щасливчиків, яким випаде вже незабаром міняти правоохоронну систему – невідомо.

«Важко сказати, наскільки охоче будуть йти запорожці на роботу в поліцію. Але, судячи з досвіду Києва, де набір вже оголошено, конкурс буде по декілька чоловік на місце », – розповіли міліціонери.

Поки одні кажуть, інші роблять

Останнім часом часто доводиться приводити Львів у приклад іншим містам. І не тому, що там немає проблем, а тому, що для їх вирішення там вміють знаходити абсолютно нестандартні підходи.

Це стосується і реформи міліції. З упевненістю можна сказати, що у Львові вже давно йде така реформа. Більше того, львів’яни самі не залишаються байдужими і карають водіїв-порушників. Вже кілька років у Львові тривають різні рейди, активісти розклеюють наліпки з закликами не паркуватися на тротуарах і велосипедних наклейках. Самі скидаються грошима і встановлюють обмежують стовпці, щоб “підприємливі” водії не паркувалися на тротуарах.

Більш того, молодь не боїться робити зауваження й давати уроки працівникам ДАІ. Наприклад, заплатити за паркування у визначеному для цього місці, зловити на «гарячому» при отриманні хабара і навіть заплатити штраф за порушення ПДР!

А спільнота “Варта-1”, яке утворилося із сотні звичайних автолюбителів, не пропустить жодного ДТП, зловить викрадача автомобіля і зафіксує порушення. Ось такий він, відповідальний і небайдужа Львів.

Залишається зазначити, що зараз реалізовується лише перший етап реформи. Остаточно зміни будуть виглядати так: (інфографіка Segodnya.ua)
інфографіка міліція

newsru.ua

Залишити відповідь

Top