Регіональні сайти Люстрації 2.0

Заступник голови Венеційської комісії: Мін’юст не гарантує, що люстрація пройде правильно

фото: Уніан
фото: Уніан

Методи «очищення», які має намір застосувати чинна влада щодо попередньої, небездоганні, тому їх потрібно переглянути. Такі проміжні підсумки експертизи Венеційської комісії щодо проекту закону про люстрацію в Україні. Українські чиновники трактують висновки експертів як косметичні правки і стверджують, що в цілому документ схвалили. «Люстрації в Україні бути!.. Плани певних осіб щодо дискредитації закону за допомогою поважної європейської інституції провалилися», – написав міністр юстиції Павло Петренко на своїй сторінці в Facebook.

Forbes поцікавився у заступника секретаря Венеційської комісії Сімони Гранати-Менгіні, як трактувати висновки експертів комісії і в якому форматі проходитиме люстрація в Україні.

Венеційська комісія не має жодних нарікань і заперечень проти люстраційних процесів як таких. Але в українському законі про люстрацію ми побачили недоліки і певні моменти, яких йому не вистачає, – і нам є що сказати.

В українській історії є два періоди, до фігурантів яких можна застосовувати люстрацію.

Перший – це період комунізму, який уже дуже далеко від нашого часу. Відповідно до європейських стандартів, мають бути досить вагомі причини для застосування люстраційних заходів по закінченню такого тривалого часу після падіння комуністичного режиму.

Після стількох років, коли режим комунізму залишився в далекому минулому, потрібно довести виключність загрози, яку становлять люди, причетні до нього. Люстраційні методи насамперед мають бути виправданими і спрямованими на захист української демократії. «Люстрація заради люстрації» неприпустима.

Другий період, який був предметом вивчення, – епоха Віктора Януковича. Венеційська комісія визначає її як період браку демократії. І, безумовно, Україна не може допустити явного браку фундаментальних правил державності.

Що ж до практичних прийомів люстрації, які пропонує український проект, то ми розглянули чимало її аспектів. Передусім потрібно констатувати, що найчастіше у люстрації немає зв’язку з конкретною індивідуальною відповідальністю.

Також Венеційська комісія вважає, що процеси люстрації має контролювати незалежна комісія. Міністерство юстиції, яке в українському проекті виступає відповідальним за люстрацію, не є гарантом, що процеси проходитимуть правильно.

Ми вважаємо, що повинен бути обов’язковий захист тих людей, які потрапили під люстрацію. Зокрема, їм необхідно повідомити про такий процес і початок процедури, вони не мають дізнаватися про неї за день до винесення ухвали.

І звичайно, у люстрації теж мають бути свої обмеження – як за часом, так і за кількістю людей.

Питання експертизи люстраційного закону України курирувало декілька фахівців Венеційської комісії та експерт із Ради Європи. Ця група фахівців підготувала оцінку закону, яку потім було винесено на загальне обговорення, і в результаті її схвалила і прийняла вся Венеційська комісія.

Дуже важко порівнювати процеси очищення влади України та інших країн, наприклад Югославії. Не думаю, що тут можна посилатися на їхній досвід.

По-перше, вони відбувалися в різні епохи. По-друге, у кожній країні – свої особливості політичного устрою. Я не можу назвати схожих ситуацій в інших країнах, із якими можна було б порівняти Україну.

Із великою впевненістю можу сказати, що процес люстрації – вельми важкий шлях. Ми дуже сподіваємося, що ситуація в Україні покращиться. Позиція Венеційської комісії – люстрацію можна здійснювати виключно правовим шляхом та юридичними процедурами.

Forbes

Залишити відповідь

Top